Deklaracja dostępności

DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

Deklaracja Dostępności dla strony internetowej https://historiasportu.umcs.lublin.pl/ 

Lubelskie Centrum Dokumentacji Historii Sportu UMCS (w Instytucie Historii) zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do https://historiasportu.umcs.lublin.pl/ Data publikacji strony internetowej:  maj 2013

  • Data ostatniej istotnej aktualizacji: marzec 2025

Status zgodności z ustawą

Strona internetowa jest zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Przygotowanie deklaracji dostępności

Oświadczenie sporządzono dnia: 2025-03-13

Deklarację sporządzono na podstawie badania przeprowadzonego przez podmiot zewnętrzny: Biuro „REKLAMA”

Data ostatniego przeglądu deklaracji: 07.03. 2025.

Skróty klawiaturowe

Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.

-Użytkownicy korzystający wyłącznie z klawiatury mogą swobodnie poruszać się po serwisie za pomocą klawisza Tab.

-Nawigacja jest też przyjazna dla osób niewidomych dzięki unikalnym tytułom podstron i porządkującej funkcji nagłówków.

-W całym serwisie włączony jest tzw. fokus, czyli domyślne oznaczenie aktywnego linka czy pola formularza. Fokus przemieszcza się po wszystkich widocznych elementach aktywnych strony w logicznej kolejności – klawisz TAB.

-Linki – także te prowadzące do serwisów zewnętrznych – otwierają się w tym

samym oknie.

-Kontrast tekstu do tła – dzięki temu materiały osadzone na stronie są czytelne także dla osób słabiej widzących.

-Staramy się pisać zrozumiałe teksty oraz formatować je w sposób zgodny z zasadami dostępności.

-Zdjęcia i grafiki w serwisie mają alternatywne opisy, aby ich treść była dostępna dla osób niewidomych oraz osób, które nie wyświetlają grafiki na przykład na urządzeniach mobilnych.

Serwis jest wyposażony w mechanizmy ułatwiające przeglądnie treści przez osoby

niedowidzące niekorzystające z technologii asystujących

W najwyżej na stronie umiejscowionym menu znajdują się pomocne opcje:

-„Wersja kontrastowa”

-„Skala szarości”

-„Linki podkreślenie”

-„Wersja tekstowa”

-„Powiększanie i pomniejszanie czcionki”

KONTRAST

Kontrast kolorystyczny – nie posiadamy modułu do dostosowania kontrastu do potrzeb osób
niepełnosprawnych 

ZMIANA ROZMIARU STRONY

Przeglądarki internetowe za pomocą skrótów klawiaturowych lub odpowiednich ustawień umożliwiają powiększenie serwisu. Jest to szczególnie pomocne dla osób z wadą wzroku. Aby powiększyć tekst należy wybrać odpowiednią kombinację klawiszy:

FIREFOX, CHROME, INTERNET EXPLORER

-[CTRL] oraz [+] aby powiększyć widok

-[CTRL] oraz [-] aby pomniejszyć widok

OPERA

-[SHIFT] oraz [+] aby powiększyć widok

-[-] aby pomniejszyć widok

OPISY ALTERNATYWNE GRAFIK I ZDJĘĆ

W serwisie pamiętamy, aby do grafik i zdjęć, prezentujących istotne informacje, dodać opisy alternatywne. Ponadto przyciski i pola formularzy są właściwie opisane.

Wersja mobilna

Serwis został zbudowany w oparciu o metodę „Responsive Web Design”, w skrócie RWD. Metoda ta sprawia, że serwis automatycznie dostosowuje wyświetlanie do rozdzielczości oraz wielkości ekranu.

Nie wymaga powiększania, ani przewijania w kierunku poziomym.

W urządzeniach takich jak tablety, smartfony, telefony komórkowe serwis jest znacznie bardziej czytelny i przyjazny w obsłudze.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Dariusz Słapek. Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu 501 068 176. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.

Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Strona internetowa Rzecznika Praw Obywatelskich

Dostępność architektoniczna

DOSTĘPNOŚĆ ARCHITEKTONICZNA Wydziału Historii i Archeologii UMCS.

Opis dostępności wejścia do budynku i przechodzenia przez obszary kontroli.

Do budynku Wydziału Historii i Archeologii UMCS prowadzi ogólnodostępne wejście przez szerokie drzwi zewnętrzne. Dla osób z problemami motorycznymi oraz osób z niepełnosprawnością na wózkach inwalidzkich, a także dla rodziców z wózkami dziecięcymi dostępny przystosowany podjazd, który umożliwia dostanie się do budynku. Interesanci wchodzą przez szerokie drzwi. Nawierzchnia przed wejściem głównym jest utwardzona, wypłaszczona a krawężnik ścięty. Do wejścia prowadzi siedem stopni schodowych. Przy schodach umieszczone są poręcze. W razie trudności istnieje możliwość wezwania pracownika portierni w celu udzielenia pomocy poprzez użycie dzwonka.    

 Opis dostępności korytarzy, schodów i wind.

Od drzwi głównych można dostać się do windy obsługującej wszystkie piętra budynku. Pomieszczenia Instytutu Historii znajdują się na III piętrze budynku na jednym poziomie. Chodzi zarówno o sale wykładowe, jak też gabinety pracowników i toalety (również dla osób niepełnosprawnych). Na drzwiach pomieszczeń Wydziału umieszczone są oznaczenia w alfabecie Braille’a. Nieliczne sale wykładowe znajdują się na parterze i I piętrze. Również w ich przypadku możliwy jest dostęp dla osób niepełnosprawnych. Wszystkie ogólnodostępne pomieszczenia i drzwi są przestronne i posiadają odpowiednią szerokość zapewniającą swobodne poruszanie się osobom na wózkach inwalidzkich.

Opis dostosowań (pochylni, platform, informacji głosowych, miejsc parkingowych).

Przed budynkiem Wydziału Historii i Archeologii UMCS usytuowany jest parking.  Miejsca parkingowe dla interesantów oraz osób niepełnosprawnych znajdują się z przed budynkiem Rektoratu UMCS. Do wejścia głównego z parkingu należy pokonać 50 metrów. Dla osób z problemami motorycznymi oraz osób z niepełnosprawnością na wózkach inwalidzkich, a także dla rodziców z wózkami dziecięcymi przystosowany został podjazd umożliwiający wjazd do budynku.

Informacja o prawie wstępu z psem asystującym i ewentualnych uzasadnionych ograniczeniach.

Zgodnie z Ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych osoba niepełnosprawna wraz z psem asystującym ma prawo wstępu m.in. do obiektów użyteczności publicznej, a tym samym także do budynku Wydziału Historii i Archeologii UMCS. Warunkiem wejścia na teren budynku z psem asystującym jest wyposażenie psa asystującego w uprząż oraz posiadanie przez osobę niepełnosprawną certyfikatu potwierdzającego status psa asystującego i zaświadczenia o wykonaniu wymaganych szczepień weterynaryjnych. Możliwość wejścia do budynku Wydziału Historii i Archeologii UMCS z psem asystującym nie zwalnia osoby niepełnosprawnej z odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez psa asystującego.

Informacje o możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego na miejscu lub online.

W budynku Wydziału Historii i Archeologii UMCS nie ma możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego. 

Aplikacje mobilne

brak

Dodatkowe informacje